Nye oppgaver

De siste årene har Agenda1 menighetsnettverk som jeg har jobbet mye med vokst noe voldsomt. I løpet av 2017 økte det fra ca 190 til ca 270 menigheter i Norge og utlandet. Det har ført til nye arbeidsoppgaver for meg. Nå blir fokuset Asia, ikke bare Thailand!

En av oppgavene mine i Thailand har vært å være med å drive nettverket her i landet, og jeg har i den forbindelse reist rundt og besøkt mange menigheter og undervist flere steder. Agenda1 har fantes i Thailand og Kambodsja lenge, men nå begynner dørene å åpne seg for nye land i Asia. Les gjerne mer om dette på IMIs blogg: http://imikirken.no/blogg/fartsblind. I januar 2018 starta vi på Filippinene, vi har hatt “smaksprøve” i Bangladesh, og vi har menighetsledere fra flere land som er interesserte, bl.a Nepal, India og Pakistan. Og inn i det er planen at jeg skal ha en rolle.

Menighetene som er en del av Agenda1 møtes en gang i halvåret til lokale lærefellesskap, og i tillegg blir de fulgt opp mellom samlingene. I det siste og fremover kommer jeg til å jobbe med hvordan vi kan gjøre denne oppfølgingen bedre, og hvordan vi kan organisere den i nye land vi starter i. En av fordelene med det er at jeg også får lov til å besøke en del av disse landene… Her følger noen bilder fra to turer jeg har hatt de siste månedene, til Bangladesh og til Filippinene.

 

Flytur bangla

Første “kultursjokk” i Bangladesh var på flyet: fra supersmilende Thaiflyvertinner til strenge Biman air-verter. Hadde hørt fra før at i arbeidslivet i Bangladesh er det et tegn på å ikke være seriøs hvis man smiler for mye. Kanskje det kan være noe i det? Turen forøvrig var super, vi landa i Dhaka, hovedstaden, på rutetid og visum ordna seg uten noe problem. Jeg kan forøvrig nevne at jeg elska Dhaka!

 

Tuktuk

Dhaka er verdens tettes befolkede by. Da jeg spurte sjåføren på vei fra flyplassen hvor mange som bor her fikk jeg til svar (etter litt tenketid): “Madam, it`s big”. I etterkant har jeg lest at byen rommer ac 15 mil mennesker, og at mange pendlere bruker fem timer i trafikke hver dag. Da er det greit med små kjøretøy som kommer forbi her og der; Dhakas versjon av “tuktuk”.

 

Marked dhaka

Et av målene for Agenda1 er å ikke bare være avhengige av ledere fra Norge for å kunne drive nettverket, men å la aseater være med å ta ansvar for arbeidet i andre land enn sitt eget. Her er jeg sammen med to Agenda1-ledere fra Kambodsja som var med å underviste på Agenda1 i Dhaka; Chaya og Sopheavy.

 

Gåtur bangla

Fra en gåtur i en av Dhakas sidegater. Trafikken er ikke representativ!

 

Manila

Manila, Filippinene. Vi var invitert til å starte Agenda1 for menigheter som er en del av “Destiny”, en menighetsbevegelse på Filippinene som også har sendt misjonærer til flere land i Asia.

 

familien fil

Meg og Marit fra Thailandstaben og Anne-Kristin og Steve Bruns fra IMI sammen med noen sentrale Destinyledere. Helt til høyre Paul og Almera Yadao som er de øverste lederne for bevegelsen. Nydelig gjeng!

 

nye venner med misjonarkall fil

Nye venner med kall til misjon: Fria til venstre har en drøm om å flytte til Vietnam og Elai som drømmer om Japan.

One thought on “Nye oppgaver

  1. Astrid Kvamme says:

    Så kjekt å lese!

    ons. 31. jan. 2018 kl. 04.18 skrev Skrekkblanda fred :

    > skrekkblandafred posted: “De siste årene har Agenda1 menighetsnettverk som > jeg har jobbet mye med vokst noe voldsomt. I løpet av 2017 økte det fra ca > 190 til ca 270 menigheter i Norge og utlandet. Det har ført til nye > arbeidsoppgaver for meg. Nå blir fokuset Asia, ikke bare Thaila” >

    Like

Leave a comment